zondag 11 oktober 2015

Herfstvestje - tadaaa!

Zoals Nelleke zei tegen mij; 'het venijn zit vaak in de staart'.
Zó waar!

In deze post was ik behoorlijk positief over de vorderingen.
De draadjes van de blokken waren ook best snel afgehecht.

Maar... ik kon de blokken niet aan elkaar haken. Ze moesten aan elkaar genaaid worden.
Het was goed opletten met het schikken en vastnaaien.
Als je moe bent, moet je stoppen. Anders draai je per ongeluk een blok en kun je heel de dekselse boel weer los halen (je raadt het al...)
Eenmaal alles aan elkaar... Heb je weer tig draadjes om af te hechten *#@!


En toen... bleken de mouwen niet lang genoeg naar mijn zin. En ik vond dat er teveel spanning op de hoeken van de blokken kwam te staan in de hals, dus heb rond het hele vestje een rand vasten en vervolgens een paar randen halve stokjes gehaakt.

Maar het vestje is nu klaar!!

Eigenlijk had ik het nog vochtig willen maken en willen blokken.
Dan valt het vast nóg mooier. Hieronder zie je goed dat het een beetje 'bobbelt'.
Het is dan ook heel vaak door mijn handen gegaan...


Maar het weer is zo mooi vandaag; er moesten foto's gemaakt worden!
Manlief, ga je mee??


Proud as a peacock! :-)))

Sorry Susan, ik heb geen Tante Betsy jurkje aan.
Het blauwe jurkje dat ik in gedachten had, combineerde niet zo mooi als ik hoopte met het vestje.


En dan nu, voor de liefhebbers, de informatie over patroon en garen.

Het patroon komt uit dit boekje van Schoppel:


Hieronder de foto's van het échte model :-)) Hier ontbreekt dus de extra rand 
die ik er omheen heb gehaakt en er zijn andere kleuren gebruikt (ook mooi overigens!).


Ik gebruikte 4 bollen Schoppel Crazy Zauberball (100 gram/420 m. looplengte per bol).
Kleur 'Papagei'.
Ik haakte met naald 4,5.

De blokken worden niet vanuit het midden in de rondte gehaakt, 
maar van links onder naar rechts boven. 
Nadeel is dat je niet van die mooie 'v-tjes' hebt om uit te werken. 
Aan de ene kant zit er dus ook meer 'rek' op dan de andere kant.
Dat maakt het aan elkaar zetten lastiger.
Kijk bij het aan elkaar zetten niet alleen naar de diagonaal, 
maar tevens naar het beginpunt van elk blok. Ik zorgde ervoor
dat de beginpunten ook uitgelijnd waren.

Er blijft van bol nummer 4 best veel garen over. 
Dus mocht je hem ook met rand willen haken; niets extra's kopen!

Ik twijfel nog of ik nog een laatste randje in kreeftsteek toe zal voegen 
(er is nog steeds garen over :-))
Dat maakt het altijd zo mooi 'af', maar misschien is het juist net te veel. 
Ik weet het nog  niet.
Jullie mening hierover is welkom!

Lieve groetjes,

Sandra







60 opmerkingen:

  1. Ik vind het echt heeeeeel mooi die kleuren en het staat je fantastisch .
    Daar kan je heel trots op zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig staat het je. Ik vind de kleurenkombinatie ook schitterend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. fietfiew!!! (Ofzo, is fluiten he maar dat snapte je al wel!;-))) Ons fotomodel Sandra! Ik heb je foto's even vergroot dus ik kon je goed bekijken. En je vestje natuurlijk een waar kunstwerk. Ook zulke mooie kleuren, dat heb je goed bedacht. Je mag echt trots zijn op jezelf. En op je mannetje omdat hij zulke mooie foto's van jou heeft gemaakt. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi gemaakt Sandra en John heeft hele mooie foto's gemaakt van jou. En je staat er zo mooi op, goed gedaan.

    Liefs
    Ellie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb de foto's ook even vergroot, je staat er beeldig mee. Wat een prachtvestje !
    Ik zou er geen randje meer aan toevoegen.
    Nog een fijne zondag,
    Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die is echt heel erg mooi! heel mooi gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Whoehoeeeeeeee... hoe schoon is dit!!! Veel mooiere kleurtjes dan die van het model trouwens... of...dit model is veel knapper! Ja dat is het!!! De kleurtjes gaan je prachtig en het staat geweldig mooi op dat zwart kleedje! Daar ga je superveel plezier aan hebben... Allé ge moogt naast uw schoenen lopen van ijdelheid! Verdiend!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Owww wat een mooie complimenten. Ik krijg zo nog koude voeten :-)))
      Dankjewel! x

      Verwijderen
  8. Wauw wat is tie mooi geworden!! Ik vind deze kleuren zelfs nog mooier hoor dan op het voorbeeld :-). Misschien durf ik ook ooit nog eens (volgens een patroon...) een vest of iets anders draagbaars te maken... Heel veel plezier ermee, liefs van Mirjam.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker doen Mirjam! Jij maakt zulke mooie dingen, zeker weten dat dit jou ook lukt! Liefs, Sandra

      Verwijderen
  9. Wohooo hij staat je prachtig! Wat een gaaf vestje heb je gemaakt, echt tof zeg!
    En wat een leuke foto's ook.
    Veel plezier met je vestje, maar dat zal geen probleem zijn lijkt mij ;)
    Groetjes, Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh, wat een mooi vestje! Het zit je als gegoten, top!
    Ik kwam je op veel blogs tegen tussen reacties en zo ben ik op je blog terecht gekomen; ik blijf gezellig hangen :-) Fijne zondagavond!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Tijdens het afwerken denk je waar ben ik aan begonnen maar eenmaal af zie je dat het het helemaal waard was. Wat een mooi vestje is het geworden! en inderdaad, wat staat het je goed!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja joh! En meestal zijn dat juist ook de mooiste projecten :-))
      Dankjewel! x

      Verwijderen
  12. oehhhhhh wat een mooike ben gezond jaloers
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Sandra
    wauw ,geweldig echt hel mooi die kleuren, top, heel heel veel plezier met het dragen, want dit is echt uniek

    groetjes j.s

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het staat je prachtig!! Inderdaad wel een oplet-klusje met die vierkanten aan elkaar zetten (nooit het leukste werkje ook) maar zo te zien is het helemaal goed gekomen. Het extra randje is er ook mooi bij, maar volgend mij kun je hem nu zo laten hoor! Geniet er mooi van, dat mag wel na zoveel werk. Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Je zal het zien, zit ik de hele tijd te wachten, wil ik nadat de visite weg is gaan kijken, blijkt dat de laptop DRINGEND moet worden ge/update. Duurt zo 3 uur!!!!!!
    Net weer hier en daar is meteen jouw blogpost!
    WOW!! Wat vind ik het een ENIG vestje!! Niet alleen de kleuren maar ook het model wat jij gemaakt hebt, inclusief randje, vind ik echt mooier dan het voorbeeld!
    Staat je super; zeker met dat zwarte jurkje er onder. Dat heeft je huisfotograaf mooi vastgelegd :-).
    Als het bobbelige (wat niet te zien is op de foto trouwens) je stoort, dan is blocken inderdaad de oplossing. En dat restje wol, doe daar maar geen kreeftesteek mee. Dit model is mooi strak, daar vind ik het minder mooi bij. Als je het persé wilt gebruiken dan moet het ev maar extra toertje vasten worden ;-).
    Heel geslaagd vestje Sandra!!! Chapeau!!
    Lieve groet, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zul je altijd zien hè, hihihi!
      Super bedankt Nelleke!
      Ik laat de kreeftensteek achterwege ;-)
      Liefs,
      Sandra

      Verwijderen
  16. Geweldig schitterend ....en het vestje staat je heel erg mooi ....

    Liefs
    Marjo

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Geweldig leuk vestje, Sandra! En het staat je zo goed...
    De kleuren komen heel mooi uit tegen het zwart!
    En bij je tante Betsy jurkje vind je vast nog wel een ander leuk vestje, misschien wel wit of lichtblauw... Als dit je kleuren zijn, tenminste...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een gaaf vestje is dit geworden. En die kleuren zijn geweldig. Staat je supergoed. Geniet ervan!!!
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een beeldig jasje! Het was, zo te lezen, wat bewerkelijk. Maar het resultaat is dan ook schitterend. Ik vind jouw vest trouwens mooier dan het origineel (rood is niet echt mijn kleur....).

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Oh wow wat is je vestje mooi geworden! Hihi ik had je toch al geschreven dat je een nieuw vestje kon gaan maken :p whahaha.
    Maar het staat je prachtig en past heel mooi bij je zwarte jurk <3. Mooie foto's maakte je manlief. Die van mij houdt niet van geposeerde foto's, dus daarom maak ik die tegenwoordig met een statief met mijn iPhone erop ;).
    Dikke knuffels en je mag met recht trots als een pauw zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wow, wat is het vestje prachtig geworden. Ik zou zeggen, niets meer aan doen en gewoon lekker gaan dragen. Het staat prachtig. Door het op zwart te dragen krijgt het vestje volle aandacht met al die mooie kleuren.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Sandraatje meisje,
    Wat zie je er schitterend uit met dit vestje!
    Heel erg stralend: de trots vliegt van de foto's af en het rokje maakt het extra zwierig. Verder ben ik ook onder de indruk van de manier waarop je haar valt (die foto waar je het langs achteren ziet! wow! Is dat vanzelf zo of komt het net van de kapper?)

    Alles matcht 100% met elkaar: de kleur van je haren , de herfstige natuur en de mooie vlakken van het vestje.

    VLUG, waarschuw de vaktijdschriften, dit moet sowieso worden gepubliceerd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bloos, bloos :-)))
      Dankjewel!!
      Mijn haar valt (bijna) vanzelf zo, met dank aan de vakkundige handen van mijn kapster. Ik ben aan het sparen voor een (speelse en korte) boblijn en ik ben aardig op weg ;-) x

      Verwijderen
  23. Wat een prachtig vestje, hij staat je prachtig! Ik zou geen kreeftensteek erlangs doen, zo is hij mooi en een kreeftensteek vind ik hier niet zo bij passen.

    Groetjes Monique

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Monique!
      Je bent niet de enige die dat zegt en ik heb dan ook besloten om de kreeftensteek te laten voor wat hij is :-)))
      Lieve groetjes,
      Sandra

      Verwijderen
  24. Waauw! Je ziet er prachtig uit met je ongelofelijk mooie vest! Veel mooier dan het echte model! Het vest combineert heel mooi met je zwarte jurk.
    Groetjes,
    Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  25. such a beautiful arrangement and the colourings are perfectly suited to you. Looks great with the kicked out skirt.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. such a beautiful arrangement and the colourings are perfectly suited to you. Looks great with the kicked out skirt.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. wat een prachtig vestje!! Ik vind zelf de kreeftsteek ook altijd wel een mooie strakke afwerking. gr. Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Nou ik vind jouw kleurencombinatie echt heel mooi!
    Schitterend vest, daar zul je trots op zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Schitterend! Het staat je zo prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Prachtige kleuren en wat een geduld moet je hebben om al die blokken te haken en dan nog eens alles aan elkaar maken. Geweldig !!! Ben altijd een beetje jaloers op mensen die dat kunnen ( kan er zelf niks van )

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Staat je prachtig en ook die kleuren passen zo mooi bij je!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hij ziet er super mooi uit, complimenten !
    groetjes
    Diane / Creadiva

    BeantwoordenVerwijderen
  33. hoi san ik krijg weer zin om te haken als ik dit zie mooi hoor
    gr m

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Fantastisch vestje. Staat je geweldig. Ik ben op zoek gegaan naar het boekje waaruit je dit patroon gemaakt hebt. Maar waar heb je dit gekocht?
    Groetjes
    Lies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb dit boekje gekocht 'Bij Tante Betsy', een wolwinkel in Eindhoven.
      Groetjes,
      Sandra

      Verwijderen
  35. Dat vestje is gewoon bangelijk mooi !!
    En als ik eerlijk mag zijn, ik vind jouw kleurkeuze tien keer mooier dan die van het origineel in het patroonboek. Veel origineler, minder saai en veel expressiever zonder "erover te gaan" !!
    Sjiek meisje, je ziet er prachtig uit !!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. ik ben echt verliefd op dit vestje als dat andere vest waaraan je nu bezig bent ook zo mooi is heb ik wel interesse in het patronenboekje. Ik heb er even op gegoogled maar vind het alleen in Duitsland te koop. Heb jij het in een wolwinkel gekocht? Zelfs wolhalla heeft het niet...... Misschien heb jij een tip voor me.

    BeantwoordenVerwijderen

Dankjewel voor je reactie, graag tot een volgende keer!

Sandra

P.S.
Weet je niet hoe je een reactie moet plaatsen? In het witte vak kun je je tekst plaatsen. Vervolgens moet je bij 'reageer als' of 'profiel' nog aangeven hoe je wilt reageren. Als je kiest voor naam/url kun je je naam opgeven, maar anoniem kan ook.